Adalékok a Páholyhoz: okkultizmus, ezotéria, spiritizmus

2018.03.27

Bármilyen furcsán hangzik, évezredeken át az okkult tanok segítették elő a tudomány fejlődését, és alakították az emberiség történelmét, míg a kereszténység meg-megakasztotta. A világot mindig is a háttérben megbúvó erők irányították. Gondoljunk csak a fáraókra, arra az egyiptomi hierarchiára, amikor a tudáshoz alig pár ember férhetett hozzá, és kizárólag beavatás útján adták tovább tanaikat az utódoknak. Az ókori Tudás Könyvtárának scriptoriumaiban nonstop írták az Élet Templomát, ami az élet folyamatosságát biztosította. A tudománynak és a történelemnek ma is vannak láthatatlan páholyai, amiből a szűk körű beavatottak a jövőt csíráztatják ki. Kevesen tudják, hogy Einstein éjjeliszekrényén mindig kéznél volt H.P. Blavatskytól A Titkos tanítások, ami nélkül az ő zseniális elméje se ötölte volna ki a relativitás elméletét. De Nicolas Tesla sem lett volna képes találmányait megalkotni az ezoterikus teóriák ismerete nélkül. A hatalomra áhítozók minden történelmi korban igyekeztek felkutatni a kor legnagyobb spirituális tanítóit, varázslóit, alkimistáit. Ismeretes, hogy Hitler a Birodalom számára meg akarta nyerni Franz Bardont. Ellenben alig valaki hallott Bercsényi Miklós, a kuruc generális alkimista laborjáról. Bár, állítólag Rákóczi legfőbb tanácsadója katonaorvosi szempontból folytatott kísérleteket. Korábban pedig Bél Mátyás a bánya- és cementvizek réztartalmát vizsgálta, amikor közeli kapcsolatba került az alkímiával.

A figyelmes és az okkult tanok után érdeklődő olvasók híres költőink és íróink műveiben is könnyen rábukkanhatnak a szabadkőművesek elveire. Az erkölcsi törvényeknek való engedelmesség, a szabad és örök lélek motívuma megjelenik Csokonai Vitéz Mihály, Kisfaludy Károly, Vörösmarty Mihály, Petőfi és Arany költészetében, és még sorolhatnám az íróink közül akár Herczeg Ferencet vagy Jókait is. Adyról tudjuk, hogy rózsakeresztes lovag volt és miegymás, ő maga hirdette, a hat ujja végett vezető táltosnak született.

Az okkult tanok keletkezése a bibliai időkig és még attól is régebbre nyúlik vissza. Az eredet már láthatatlan. Emlegethetjük Nimródot, mint Thot-ot, Hermész Triszmegisztoszt, a bibliai Énokot és Melkizedeket, mint forrást, akik még ismerték és művelték az atlantiszi és lemúriai tanokat.

A Hervadhatatlan korszakában Magyarországon, illetve az Osztrák Monarchia magyarlakta területén divatossá vált a spiritizmus. Arany János költészetéből és levelezéséből kiderül, hogy 1854-56 tájékán kedvtelve hódoltak az asztalírásnak, vagyis szellemidézésnek. Az ember az emberi voltának határait mindig is szerette feszegetni. Az okosabbjai keresték a varázslat működését. Arany így gondolkodott: " ...az egész asztalírási processzus a működő agyában képződik, öntudatlanul. Képek és eszmék állanak elé és egészítettnek ki, mint az álomban, így néha egy-két vonás megmarad abból, miket nem tud, mikre nem is gondol."

A Hervadhatatlanban ízelítőt olvashatunk a ponyvairodalomból, láthatjuk, a felsorolt címek szintén arról árulkodnak, hogy a túlvilág, a lélek halál utáni sorsa mélyen foglalkoztatta a kor emberét.

Míg a köznép körében varázslások, jóslások segítették a mindennapokat, addig az elit körökből szabadkőműves páholyokba tömörültek a befolyással bíró férfiak, amivel markukba szorították a hatalom gyeplőit.

Mária Terézia uralkodásakor jött létre az első magyar páholy Brassóban, majd a testőríróknak köszönhetően egyre több kistestvére született. Legfontosabb központjuk Kassa volt. Köztudott, hogy a magyar jakobinus mozgalom ténykedését ezek a titkos szervezetek indították el. Azonban a Martinovics-összeesküvés megtorlása átmenetileg beszüntetette a honi tömörüléseket. Míg II. József próbálta a maga szolgálatába állítani a szabadkőműveseket, a trónon soron követő I. Ferenc pedig betiltotta. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc után az emigráltak közül sokan csatlakoztak a külföldi szabadkőművesekhez, többen, pl. Klapka György, Pulszky Ferenc a torinói páholy tagjai lettek. Kossuth egy amerikai páholyba nyert felvételt. A páholy arisztokraták fontos nemzeti intézményeket, múzeumokat, könyvtárakat, kereskedelmi és tudásközpontokat létesítettek. Pesten 1861-ben Lewis Lajos vezetésével megalapult a Szent István Páholy. A szervezet elismeréséhez kötött feltétel egyike tartalmazta, hogy a páholyban a vallási és politikai kérdések megvitatása tiltva legyen. A hamburgiak nem engedték a magyar nyelvű páholy létrehozását, de Lewis addig küzdött, amíg a kiegyezés után Wenckheim Béla belügyminiszter megengedte, hogy Pest-Budán előadásokat tartson a szabadkőművességről. Hamarosan Andrássy Gyula - aki a párizsi Le Mont Sinai páholy tagja volt Türr Istvánnal és Teleki Lászlóval együtt- közbenjárásának köszönhetően lefektették az Egység a Házban páholy alapszabályait. Az osztrákok is átjártak a magyar páholyokba, mert Ausztriában nem legalizálták a szabadkőművességet. Hamarosan az Einigkeit Vaterlande páholy akkorára duzzadt, hogy 1869-ben megkapta az angliai nagypáholy elismerését. Vezetője Pulszky Ferenc a torinói páholy skót rítusának 32. fokán állt. 1870-re már hét páholy működött az országban, ezért közösen megalapították a Magyarországi János-rendi Nagypáholyt. Ezt követően Magyarországba is befolytak a skót rítusú páholyok az élen Türr István főmesterrel. Joannovics György vezetésével a Magyar Nagyoriens 13 páholya egyesült a Magyarországi János-rendi Nagypáholy 26 páholyával, így létrejött a MSNP, azaz a Magyarországi Szimbolikus Nagypáholy. Az újonnan létrejövő páholyok tagjai a polgárság köréből kerültek, szegénységük miatt ideig-óráig működtek. A századfordulóhoz közeledve humanitárius szerepet is vállaltak. 1890-re már 43 páholy működött 1944 taggal. Saját, belső lapot is nyomtattak Kelet címen. Hat évvel később megnyitották a központ székhelyét, amit Than Mór és Bruck Lajos festményei díszítettek.

1919-ig, a páholyok újbóli betiltásáig 100 páholyról van tudomásunk.

Összességében kijelenthető, hogy a szabadkőműves páholyok aktív részesei és befolyásolói voltak a közügyeknek, az 1860-as években lendületet adtak a magyar politikai gondolkodásnak, a magyar társadalomnak, és a gazdasági növekedésnek.

A fentiekből látható egyfajta mintázat: az új irányzatok képviselői mindig a titkos társaságok tagjaiból kerültek ki, ők bontakoztatták ki a haladó eszméket, amivel megváltoztatták a világtörténelmet. Ebből kifolyólag a szabadkőművesek a haladás mindenkori ösztönzői, iránymutatói, még akkor is, ha az irány mindössze egy szűk elit érdekeit szolgálja, és tömegek beáldozását kívánja egy magasztos és számunkra fontos jövőkép eléréséhez.

Forrás: Szabadkőművesek / Alexander Giese. - 2013;

Okkult elemek a magyarság életében / Tordai Vilmos. - 1922.
Firka 1996-1997. 6. évf. 2. sz.
Arany János leveleskönyve. - 1982.
Az igazi beavatás útja / Franz Bardon. - 1956.

© 2018 KÖNYVES blog. Az igényeidhez igazítva B. Czakó Andrea által.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el